Palestinaskjerf er en naturlig del av min daglige påkledning. I hovedsak fordi jeg støtter det palestinske folk.
Derfor syntes jeg det er bekymrelsesverdig at jeg ser fjortis-kids løpe rundt med skjerf som likner på de palestinske skjerfene du tidligere kun fikk kjøpt i sære små butikker, kun sosialister kan være sære nok til å oppsøke.
Men neida, det er ikke jeg som blingser. Det er palestinaskjerf, bare at prikkene inne i skjerfet er byttet ut med ting som hodeskaller og bomber. Dette har blitt et motefenomen som gjør meg både sint og opprørt.
Her om dagen gikk jeg forbi H&M i Drammen sentrum, og hva så jeg? Jo, de solgte jaggu en forferdlig moteprega versjon av dette kjære skjerfet… Jeg holdte på å eksplodere av sinne og forakt.
Etter denne hendelsen har jeg oppservert skjerfet på butikker som Glitter og Carlings. Dette er helt forkastlig, og under en hvær kritikk. Jeg har også fått med meg at kjendiser som Becham har tatt skjerfet inn i varmen.
Jeg vil oppfordre til alle som bruker skjerfet, uten å vite hva det egentlig står for om å slutte å bruke det. Og til alle som selger en fake verson av det vil jeg på det sterkeste oppfordre til å slutte å selge det. Jeg kjøper i alle fall ikke steder der de selger fake palestinaskjerf.
Man kan ikke lenger se hvem som er potensielle SU’ere heller, det er også meget frustrerende.

Ingen kommentarer In " Palestinaskjerf "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget.
juni 28th 2007 at 12:07 am
Det er bare et SKJERF, er ikke så farlig, da.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 28th 2007 at 12:08 am
Er det ikke godt å føle at man har enerett og monopol på en klesstil?
La folk få kle seg som de vil og stå for det de vil.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 28th 2007 at 12:09 am
Eh… Den siste biten MÅ ha vært med et snev av kødd?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 28th 2007 at 12:20 am
Det er ikke noen klesstil jeg snakker om. Jeg snakker om at det er frustrende at et politisk symbol mister sitt signal.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 28th 2007 at 12:48 am
Hmm. Men oftest er ikke folk klar over hva sånne ting betyr. Det finnes både mildere og sterkere tilfeller av dette. Tegn, eller slagord kan plutselig befinne seg på vesker og klær, ofte på andre språk, ofte i andre kulturer. Ta kinesiske og japanske tegn/ord f.eks. Mange går rundt med dette hver dag på smykker, klær, sekker og tatoveringer. jeg tør påstå at over 99% av disse ikke aner hva det betyr, og at de resterende i den 1 %en er de som har det tatovert på seg.
Sist ute på kjendisfronten er Cameron Diaz som hadde en veske med et slagord på kinesisk (tror jeg det var) med seg et sted hvor det ble tatt veldig ille opp.
De siste tiårene har det blitt mer og mer vanskelig å se ut fra menneskers utseende hva de tror og mener. Det er ikke lenger mange faste normer og regler for sånt. For å ta et utsnitt fra den gamle samfunnslæreboka mi
” I våre dager er alle, og ikke minst ungdommen, påvirket av så mange ulike strømninger at det ikke lenger er lett å sette noen i bås. “Gotheren” triller barnevogn, studerer økonomiog dyrker biodynamiske grønnsaker. Håndballspilleren på landslaget har piercing og flere tatoveringer og tar sikte på en utdanning som barnevernspedagog.”
Poenget er … Ettersom tiden har gått har det blitt mindre vanlig å sette seg selv eller andre i en bestemt bås grunnet en viss klesstil eller andre “signaler”, noe som før var en veldig vanlig brukt måte å gruppere mennesker på.
En liten distanse fra det du beskrev, men fortsatt ca relevant. Skjerfet ble en “denne månedens moteting”. Men for de fleste er det bare et skjerf. De aner ikke bare ikke hva betydningen er, de aner ikke at det har en betydning i det hele tatt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 28th 2007 at 12:51 am
Hva er “palestina skjerf”?
Eller er det “palestinaskjerf” du mener…?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 28th 2007 at 1:02 am
Spørsmål: Hvorfor vil du støtte den palestinske befolkningen? De er jo bare en horde med mordere og selvmordsbombere hele gjengen!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 28th 2007 at 1:07 am
HAHA!
En av de med den holdningen, ja.
Alle normenn er Feite eldre menn som flytter til spania og spiser småpølser og blir enda feitere. Jo, du skjønner at Israel driver en organisert statsterror mot palestinerne, og appåtil stjeler de landet deres, noe jeg ikke vil akseptere, på noe som helst vis. Det er kun kristen fundamentalisme som gir grund for støtte til israel! Om du vil ha en lenge avhandlig om hvorfor støtte palestina så bare si ifra.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 28th 2007 at 1:10 am
Jeg støtter ingen av partene i den striden, da jeg syns begge sidene har feil! FN har den største av alle selvfølgelig som ville gi Israel landet til palestinerne.. Men hvorfor kan de ikke leve fredelig side om side? Neida, fordi de er fanatikere hele gjengen!..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 28th 2007 at 1:14 am
Hadde vi godtatt det om Svergie hadde okkupert vårt land i stor skala, tatt fra oss makta over våre egene liv, tatt husene våre og atpå til spregt oss til bake til steinalderen?
Neppe—
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 28th 2007 at 1:19 am
Vi var i union med Sverige i mange år, Danmark også.. Og selv om mange jobbet i mot det, var det ikke mange blodige slag som førte til vår frigjørelse..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 28th 2007 at 1:21 am
Det palestinerene går igjennom er nok mye verre en som så… Du vet forøvrig at FNobservatører har sakt at Israel driver apartheid verre en hva det rasistiske regimet i Sør Afrika gjorde…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 28th 2007 at 1:22 am
Som sagt; jeg sympatiserer ikke meg noen av sidene i striden.. Og jeg skjønner liksmo ikke at noen kan ta side, etter så mange år.. Hvor gammel er du?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 28th 2007 at 1:28 am
Vet du forresten at det var palestinske styrker som først gikk til angrep på uskyldige israelere? Og at palestinske ledere oppfordret til vold mot israelere allerede på 1920-tallet?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 28th 2007 at 1:32 am
Jeg er 15, og dette er en av mine absolutt største politiske kjernesaker.
Jeg ser ingen grund til å gå tilbake i tid, å se hva som har skjedd. Det begynte da den israelske staten ble oprettet, og da israelittene tok seg til rette, er det et ganske normalt svar. Den skulle aldri vært opprettet. Men det som er saken er at palestinerne blir undertrykket, da vil jeg kjempe for deres rettigheter.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 28th 2007 at 1:35 am
Du er 15 år ja..og det er ingen grunn til å gå tilbake i historien?? Hmm, skikkelig reflektert må jeg si.. hehe
Selvfølgelig har historien noe å si selv i dag, særlig når situasjonen der nede har grod så til de grader fast som den har gjort!..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 28th 2007 at 1:40 am
Ok, du missforstod meg. Jo vi må selvfølgelig se på hvorfor det har blitt slik det har blitt, og gjør du det ser du også at plastinerne har vært undertrykket i flere 10år. Men jeg vil legge vekt på hva som er sitvasjonen der NÅ. Fortid er fortid. Historie er historie. Vi må jobbe for en bedre fremtid, og for å få til en bedre fremtid må Israel avslutte sin statsterror. Forøvrig kom den første selvmordsbomberaskjonen i etterkant av at en sionist gikk inn i en moskeè og skøyt vildt rundt seg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 28th 2007 at 1:46 am
Vold avler vold, og det finnes knapt noe bedre eksempel på det enn nettopp situasjonen i midtøsten.. Dette er egentlig ikke et problem som opptar meg i det hele tatt, men når en 15 åring er så frekk at han/hun støtter den ene siden av saken, uten å tenke på historien til det som har forårsaket den situasjonen som er der nå, da blir jeg bare oppgitt!
Målet er fred, selvfølgelig, men det må være mulig å få den freden mens begge gruppene bor sammen. Tenk på USA, hvor mange forskjellige grupper lever vel i fred og fordragelighet der?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 28th 2007 at 1:55 am
Ja, men i Usa er det ikke en folkegruppe som okkuprerer, stjeler, dreper og generelt undertrykker andre i stor skala.
Og, ja fred er målet. Da må statsterroren opphøre, med øyeblikklig virkning, og vestbredden og gaza må gis tilbake til palestinerne. Palestina må få eget selvstyre, Jerusalem må erklæres som egen stat. først da vil selvmordsbombene opphøre og fred vil være et realt alternativ. Forøvrig har jeg alt utrykket at jeg ikke utrykket meg klart nok om histories betydning i denne saken.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 29th 2007 at 8:04 am
Skjerfet har jo ikke noe å si nå lengre, det var et symbol, ja.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 2nd 2007 at 12:04 am
Jep. Jeg er enig med deg.
Jeg kjøpte mitt palestinaskjerf på Sosialisme.no
jeg ville ha et ekte. For så lenge det er ekte støtter man jo Palestina, og det koster bare 100 kr..
De som er fake har akkurat samme sum, og støtter kanskje omlandene for alt vi vet..
Mongo greie det der.. Palestina skjerf kan godt komem på moten igjen det for min del, så lenge folk VET hva dt innebærer.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 2nd 2007 at 12:07 am
Du må prøve det nye Bush-skjerfet, eller Israel-skjerfet. Dem er fine!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 2nd 2007 at 12:17 am
Stakkars deg! At dette skulle skje mens du fortsatt var i live er en vederstyggelighet.
De fleste med fotformsko og palestinaskjerf har forlengst konverteret til realismen eller dødd ut. Du er i så måte et unikum. Et vandrende fossil som fortjener en hedersplass i oldsakssamlingen på Etnografisk Museum.
La deg straks nedsenke i formalin.
Det er ikke så ille som du tror…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 2nd 2007 at 12:18 am
Fæle greier det der! Hørt også at det er noen som har mistet et sånt skjerf på bakken :O . Huff – så tragisk.
Det skjerfet er bare tekstil på linje med che guevarra (eller hvordan det skrives)t-skjorter og jeans.
Også må jeg spørre, som jeg så mange ganger har gjort uten å få svar: Hvorfor er hvert sosialisthode så utprega palestinatilhenger at de blir israelmotstandere? Hva med å være palestina- og israeltilhenger? Går an det også vettu. De går an å ønske forsoning og fred skjønner du!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 2nd 2007 at 12:22 am
palestinaskjerf er symbol på polisk uvitenhet
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 2nd 2007 at 12:23 am
Nei. Jeg kan ikke støtte det Isral driver med fra noe hold-.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 2nd 2007 at 12:26 am
Hva med plastelina-skjerf?
Ok, vet den var halvtørr og dårlig – syns den bare passet til nivået i den artikkelen vi kommenterer her..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 2nd 2007 at 12:34 am
#27: Men kan du støtte palestina fra alle hold da? Nopes, neppe, ikke det nei! Har endel svin på skogen de også, ikke sant? Poenget er fred! Det er ikke å sette den ene opp mot den andre. Vil du bli politiker eller en revolusjonær bavian? Politikere er (som regel) noe mer saklige og nyanserte om du ikke har sett det, selv toppene i SV etter at de fikk ansvaret på sine egne skuldre. Men for all del, du skal ha for engasjementet!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 2nd 2007 at 12:38 am
Jeg er en fuckings bavian, men jeg har fortsatt ambisjoner om å bli politikker.
Midtøstenkonflikten har fler sider en Norsk media vil ha det til. Statsterror er verre en enkeltpersoner som sprenger seg i lufta i fortvilelse, men for all del. ingen er uten feil.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 6th 2007 at 2:30 pm
Hvor vanskelig skal det være?
At Palestinaskjerf er blitt mote er bare idiotisk! Å gå med noe man ikke vet hva betyr, er idiotisk. At folk går med kinesiske tegn de ikke vet hva betyr, betyr ikke at det ikke gjør noe at de som ikke vet hva et Palestinaskjerf er, de som kanskje ikke en gang har hørt om Palestina, bruker det.
Syns Eiasen sier det bra, jeg da.
Lenge leve sosialismen!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2007 at 9:27 pm
Er enig med det Eiasen sier jeg. Fjortisunger som går med PLO-skjerf på skolen min veit ikke engan at det betydde noe… Hvor kan man forresten melde seg inn i SU?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 9th 2008 at 3:53 pm
Jeg går med skjerfet fordi jeg støtter Palestinerne. Men at folk bruker det som “moteplagg” er bare idiotisk. Men, jeg mener at de som ikke vet hva det betyr, ikke skal gå med det. Det er min mening. Hvis folk fortsetter sånn kommer det snart ikke til å bety noe lenger. Det blir bare et dumt moteplagg som ingen vet hva det symboliserer å bruker det!
Jeg støtter Eiasen jeg. Ikke se på fortiden,men nåtiden. Det er nå det skjer!
Peace out guys
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende