Likelønnskomisjonen kom i dag med sitt forslag for å skape mer likestilling her i landet. Det mest radikale i dette forslaget er konkret at fødselspermisjonen deles i 3. en til far, en til mor og en valgfri del. Dette betyr blandt annet at far "tvinges" til å være hjemme i minst 4 uker.
Jeg støtter dette forslaget. En av grunnene til at kvinner diskrimineres i arbeidsmarkedet er nettopp at de må være hjemme med barn, når den tid kommer. Om far også har denne rettigheten pålagt seg vil vi ikke legnger ha denne problemstillingen i den grad.
Per Sandberg og Erna Solberg gnåler om "individets frihet", hvor ille sosialistene er og etc, for å sjule deres groteske politiske standpunkt når det gjelder likestilling. Om man skal oppnå lik lønn for lik arbeid i Norge må man ta radikale grep som dette for å vaske ut kjønnsrollemønsteret, et fenomen hverken Fr.P eller Høyre ser noe problem i, om de i det hele tatt vedkjenner at det finnes. Argumentet om at man "Tar mor fra barnet" er da totalt skakkkjørt. Det står også 4 uker foreldrene kan fordele som de vil, etter sine behov. Sandberg fra Fr.p utaler også at han generelt er imot å utvide pappapermen.
Denne ordningen er forsøkt på Island, med stor suksess. Høyre og Fr.p fremstår kun som konservatine kvalme, moralistsike kristene, når man setter søkelyset på deres politikk, noe jeg tror folk flest også ser. Dette er noe alle vinner på. Kvinner får bedre lønn, og menn får mer tid hjemme med barn.
I tillegg må regjeringen bevilge mer penger til kvinnedominerte yrker for å gi de høyere status. Dette er et utrolig viktig grep for å skape likere forhold for kvinner og menn. Høyre og Fr.ps ståsted gjør meg mer og mer redd for hvilken rettning Norge vil gå, om de borgelige får makt etter 2009.
Lik lønn, for likt arbeid!




24 kommentarer In " Likestilling, NÅ! "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget.
februar 21st 2008 at 8:56 pm
Selvstendig næringsdrivende håndverkere og andre vil gå konkurs hvis de tvinges til å ta 3 mnd fri.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 21st 2008 at 8:57 pm
Man skal ikke påtvinge noen permisjon!! Man tvinger ikke kvinnen til å ta permisjon etter fødsel heller, det er hennes valg å ta ut denne permisjonen etter de 6 ukene det tar å komme seg etter en fødsel.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 21st 2008 at 9:07 pm
På Island har ammefrekvens gått ned.
Jeg skulle ønske barnet var endel av diskusjonen om likestilling. Det er jo egentlig 3 parter her?
Da jeg hører til de kvalme bør jeg kanske back off?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 21st 2008 at 10:43 pm
Tenk, vi er i 2008 nå…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 21st 2008 at 11:09 pm
Og i 2008 ammes det fortsatt, for fulle mugger, som anbefalt.
Synes dette forslaget smaker av alt annet enn å se ungene.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 22nd 2008 at 12:20 am
Hva om foreldrene selv kan få bestemme hvordan de skal fordele hjemmetiden? Så blir det liksom frivillig og sånn, sånn at de lissom ikke tvinges til å gjøre slik som random mennesker som ikke har en dritt med dem å gjøre ønsker at de skal gjøre det? Jeg veit at slike unge, røde og sinna tøysekopper som deg ikke syns frivillighet er noe særlig, og at dere heller ikke mener at folk skal kunne bestemme ting selv. Så jeg veit ikke helt hvorfor jeg gidder å skrive kommentar engang…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 22nd 2008 at 12:23 am
Hersketeknikker kan du bare droppe. Frihet er viktig, men fellesskapet er betraktilig viktigere.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 22nd 2008 at 12:29 am
#7: Hva er “fellesskapet”? At folk gjør slik DU vil?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 22nd 2008 at 12:32 am
Fellesskapet er det som ganger flest mennesker på samme tid. I denne saken ganger det begge parter.
Om ikke alle menn må ta minst 4 ukers pappa perm, vil de som gjør det bli diskriminert på arbeidsmarkedet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 22nd 2008 at 12:38 am
Det er kvinnen som går gravid, føder og ammer – det er hun som bør ha fødselspermisjon, det sier seg selv. Å gi far så store deler av fødselspermisjonen ved å ta 3 mnd fra kvinnen er helt sykt! Dette kan ikke likestilles da ikke begge to føder og ammer!!
I denne saken er Aniken Huifelt den mest fornuftige! i tillegg til Jens Stoltenberg og Høyre
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 22nd 2008 at 12:40 am
Frihet til å velge, den går jeg for. Trenger ikke lovfeste det, men fint å ha muligheten.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 22nd 2008 at 12:40 am
#9: Man kan ikke “gange” flest mulig mennesker på samme tid. Når man lager store one-size-fits-all-løsninger ender man bare med å produsere løsninger som ikke egentlig passer for noen. Å la folk få skreddersy sine egne løsninger er den eneste måten man kan gagne “fellesskapet”. For “fellesskapet” er ikke annet enn individer med forskjellige ønsker og behov. Er det ikke litt arrogant av deg å tro at DU veit hva som er best for folk du ikke veit en dritt om?
Når det gjelder “diskriminering” så trodde jeg dere sosialister var tilhengere av å lage lover som forbyr folk å diskriminere, ikke å vedta tvangstrøyer for de potensielt diskriminerbare slik at de ikke skal bli diskriminert. Men det er vel forskjell på folk, menn kan reguleres men ikke kvinner og minioriteter?
En ting man fort lærer i arbeidslivet er at de aller, aller fleste arbeidsgivere helst beholder sine dyktige medarbeidere. Om de så må leie inn en vikar i noen uker eller måneder går det som regel greit.
Med et slikt tvungent system som du vil ha ender man bare opp med at potensielle diskrimanter kan omgå “problemet” med å gi menn den samme behandlingen som mange kvinner har opplevd i jobbintervjuene, å spørre “Sååå, hvordan er familiesituasjonen din? Planer for noen utvidelser med det første?”.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 22nd 2008 at 12:47 am
Hvis jeg får et barn til, eller hvis gubben og jeg får et barn til, har jeg ham hjemme 6 måneder på et år, de resterende 6 månedene blir jeg helt alene med ansvaret da han jobber utenlands. Hvordan mener du at man skal dele dette, skal ikke jeg få et år hjemme pga mannen min? Jeg syns dagens ordning er helt perfekt, de kan heller legge til 3 måneder permisjon for far, der mor og far kan ha litt fri sammen og nyte småbarnsperioden, istedet for å tvinge kvinner ut i jobb etter bare 3-6 måneder! Ikke alle her i Norge jobber på kontor, og kan dra hjem en time for å ha ammepause!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 22nd 2008 at 12:48 am
#13: Hold kjeft og gjør som sosialistene sier! Det er til det beste for “Fellesskapet”!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 22nd 2008 at 1:25 am
Til lordmarius: Vi er ideologisk uenige.
Fakta er at kvinner diskrimineres i arbeidsmarkedet. Det må gjøres noe med.
Er det ikke flexi nok med 4 månter man kan dele som man vil?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 22nd 2008 at 1:38 am
#15: Jepp, vi er ideologisk uenige, men det betyr ikke at du må forsøke å møte argumenter med argumenter.
Du ønsker å snevre inn andre folks frihet til å gjøre slik de selv finner best for seg og forsvarer ditt ønske om å diktere andres liv med at det er til det beste for “fellesskapet”. Jeg har spurt deg hvem fellesskapet er, og pekt på at “fellesskapet” kun er individer med forskjellige ønsker og behov, og du har ikke gitt noen respons på det.
Hva om jeg dikterer hvordan du skal leve ditt liv og kun leverer ulne liksom-argumenter om at det er fordi det gavner et eller annet “fellesskap” som kun befinner seg inni mitt hode, og som ikke er relevant for deg… ville du akseptert det? Selvfølgelig ikke.
Jepp, det fins nok tilfeller av at kvinner diskrimineres i arbeidsmarkedet. Mest av alt ser man at det skjer i offentlig sektor, der de jobber som bemannes av flest kvinner lønnes lavere enn jobber i privat sektor som bemannes av flest menn. Det er ikke fordi kvinner er annenrangs borgere, det er fordi offentlig sektor alltid vil være elendig betalt fordi den ikke påvirkes av de samme markedskreftene som privat sektor. Vil du heve kvinnelønna? Jobb for privatisering.
At annen kvinnediskriminering sannsynligvis skjer her og der tror jeg vi kan si for sikkert. Slik er det når man har latt kjønnsroller og kjønnstyranni få gro inn i tusener av år, det tar litt tid før alt er slik det skal være. Man kan ikke fikse tusener av års utvikling i løpet av femti korte år. Og man kan i alle fall ikke fikse det ved hjelp av tvang og formynderi; det eneste man oppnår da er å forsøke å stoppe diskriminering av noen ved å diskriminere andre og å binde alle med tvang.
Man kan ALDRI bruke ufrihet for å fremme frihet!
Når det kommer til permisjoner i forbindelse med barn mener jeg at det er noe den enkelte må planlegge, finansiere og avtale med sine arbeidsgivere på egen hånd. Det er ikke din business, det er ikke min business. For du og jeg kan ikke ta beslutninger for andre folk som har behov og ønsker vi ikke kjenner til. Gjør vi det er vi tyranner, ikke frigjøringshelter.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 22nd 2008 at 1:50 am
Fellesskapet er det som skaper mest rettferdighet for flest mulig mennesker. Da bør man forså at man kanskje ikke kan gjøre nøyaktig som man vil. Med den argumentasjonen du bruker, kan du like så godt bli anarkist. Der får individet 100 % frihet, om det er det du ønsker.
Høyresida i Norge vil ha frihet for noen, og det ganger i alle fall ikke fellesskapet!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 22nd 2008 at 1:59 am
#17: Du skriver at “Fellesskapet er det som skaper mest rettferdighet for flest mulig mennesker”. Men hvem bestemmer hva som er rettferdighet?
Det er de som til en hver tid styrer, og de presser sin idé om hva som er rettferdighet ned over hodene på alle andre, om de vil eller ikke. I et slikt samfunn vil man ikke finne noen rettferdighet, i et slikt samfunn fins bare urettferdighet. Tyranni, diktatur, vold og tvang.
Jeg er ikke anarkist, jeg er vel det man heller kan kalle liberalist eller anarkokapitalist, panarkist eller “freemarketeer” (et amerikansk uttrykk jeg liker godt selv).
Jeg vil ha et samfunn der folk selv får lov til å bestemme over seg selv, sin egen eiendom, sine egne kropper og hjerner, sine egne liv og sine egne avtaler. Et samfunn der slike som deg ikke får lov til å bestemme hvilke mer eller mindre gjennomtenkte fikse idéer om hvilken “rettferdighet” som skal tvinges på meg på urettferdig vis.
Jeg spør deg: Er du komfortabel med at f.eks. jeg kan komme i posisjon til å ha makt og myndighet over deg, ditt liv, din kropp, din hjerne, dine avtaler og din eiendom? Selvfølgelig ikke! Så hvorfor vil du da kontrollere andre?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 22nd 2008 at 2:08 am
Hei Anders!
Frustrert…?
Alle må jo få ha sine meninger, også i denne saken..
3 deling er ikke noe som kan tvinges igjennom, i Likestillingens-kampen!
La foreldre bestemme selv!
Valgfriheten er størst av alt!
Mvh Marit.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 22nd 2008 at 2:09 am
Svaret gir seg selv, han er sosialist.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 22nd 2008 at 2:23 am
Rettferdighet er for meg det som gjor at flest mulig mennesker får det bedre, og bedrer sin levestandar. Jeg ønsker ikke et kalt samfunn der man må sloss om godene. Og JA! Jeg er en sosialist og jeg er jævla stolt av det!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 22nd 2008 at 3:05 am
Jeg mener helt klart at fødselspermisjonen likestilles, at fedre og mødre må ta like mye permisjon. Tidligere har det vært en selfølge at moren skal sitte hjemme med den nyfødte, mens faren jobber og tjener penger. Jeg er kjempehappy for at man beveger seg mer og mer bort fra det mønsteret nå, selvom det fortsatt er en del å gå på. Nybakte mødre må også ha en mulighet til å satse på karriere, uten å måtte la en permisjon stoppe dem.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 22nd 2008 at 3:30 am
#21: Hvem bestemmer hva det er å “få det bedre”? Ville du akseptert det om jeg hadde makt og myndighet til å helt ut fra mine egne nykker bestemme hvordan du skal “få det bedre”?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 22nd 2008 at 3:34 am
#22: Så da mener du det er bedre å behandle voksne mennesker som små barn som trenger barnehagetanter enn å la de kvinnene som vil satse på karriere gjøre det av egen maskin og på eget initiativ? Mener du virkelig at kvinner er så svake og stakkarslige at de ikke kan ta sine egne valg og beslutninger?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
Legg igjen en kommentar